Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. In juni 2017 was dat bij:
    …  Arjan Kroezen, box 402
Hoe lang ben je ligplaatshouder in Ketelhaven? Sinds april 2012 staat Arjan ingeschreven bij de jachthaven.
Met welk type schip vaar je en zijn er bijzonderheden over te vertellen? Arjan vaart, beroepshalve, met een RIB XS850 – een hulpverleningsvaartuig. Regelmatig zullen ligplaatshouders de RIB uit zien varen als hij moet uitrukken om een vaartuig uit een benaderde positie te bevrijden. Deze 9 meter RIB (Rigid Inflatable Boat) heeft hij casco laten bouwen in Hull, Engeland, in de winter van 2016. De rest, RVS – technische installatie – etc., heeft hij zelf ingebouwd. De RIB heeft een 300 PK dieselmotor, heeft een actieradius van 650 km en is verder voorzien van de nieuwste navigatieapparatuur en 2 bergingspompen. In juli 2016 is de boot te water gegaan.
Wat is de naam van het schip?                                                           De naam is Big Bullet (II). Arjan noemt het zijn ‘vlaggenschip’, want verder bestaat zijn vloot uit nog een RIB, de 7,5 meter Red Bullet (II) en heeft hij ook nog de Tug Bullet, een sleepvlet die sleepjes voor grotere afstanden aan kan.
Is dit je eerste schip? Arjan’s opa en oma waren beroepsschipper en hij is met water en boten opgegroeid. Hij woont bovendien op een varend woonschip uit 1912, dat hij 10 jaar geleden heeft overgenomen van zijn grootouders. Deze hadden het schip al bijna 30 jaar. Dit woonschip was oorspronkelijk gebouwd als stoomsleepboot. Zijn ervaring op het water ging van roeiboot naar speedboot naar kajuitboot en daarna kwam een reeks aan RIB’s die hij heeft opgeknapt. Vrijwel allemaal zijn ze naar het buitenland verkocht: Een Ribtec van 7 meter, geheel gerefit en verkocht naar België als duikboot Een oude KNRM-boot met 2×200 PK diesel, verkocht naar Sint Maarten voor de reddingsbrigade. 8.50 m. RIB Red Bullet I, is verkocht aan de firma Redbull, wordt gebruikt bij airshows (stuntvliegtuigshows) in heel Europa Big Bullet I, 2×250 PK benzine, met een verbruik van 190 ltr benzine per uur (!), is verkocht naar Macedonië voor ribtrips bij een strandtent.
Wie is de bemanning en wat doe je in het dagelijks leven? Arjan (32) is begonnen als automonteur. Toen hij met één van zijn schepen bij Gicom op de wal stond kwam zijn interesse om zich te gaan richten op reparatie en onderhoud van scheepsmotoren. Inmiddels heeft hij al 12 jaar zijn eigen bedrijf Kroezen Scheepstechniek. Hij is als partner van “Reddingsdienst.com” 24 uur per dag direct inzetbaar voor sleephulpverlening op het Ketelmeer, de Randmeren en het Zwarte Water. En verder verzorgt hij veel onderhoud- en reparatiewerkzaamheden en bouwt hij regelmatig nieuwe schepen volledig af. Zijn werkplaats is gevestigd in Elburg. Hij wil nog even kwijt dat mensen soms huiverig zijn om zijn hulp in te roepen als ze in nood verkeren. Men weet vaak niet dat deze hulpverlening vrijwel altijd gedekt is door de verzekering. Hij heeft goede (rechtstreekse) contacten met de meeste verzekeringsmaatschappijen en vergoeding van zijn hulpverlening is eigenlijk nooit een probleem.
Wat was je vaargebied het afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? Wat is de verste bestemming ooit geweest. Arjan heeft in 2015 & 2016 meerdere ribtochtjes gemaakt naar Engeland en Skandinavië. Bijvoorbeeld van Denemarken naar Oslo, van Kiel naar Kopenhagen, van Stavanger naar Bergen (dit is zijn verste bestemming) en ook is hij van Ketelhaven naar Londen gevaren. In 2017 is hij van plan in één keer van Ketelhaven naar Noorwegen (Kristiansand ?) te varen. Hij verwacht dan met een kruissnelheid van 60 km/uur 11 uur onderweg te zijn. Maar voor deze etappe is goed weer wel van belang, daar staat en valt alles mee. Daarna wil hij in etappes doorvaren naar Trondheim. Mocht deze trip niet doorgaan, dan bestaat ook nog het plan met meerdere RIB’s vanaf Kiel naar Stockholm te varen.
Heb je nog dromen voor de toekomst? Afgelopen voorjaar heeft Arjan meegebouwd aan een zeer grote en snelle RIB voor 1 van zijn klanten. Het plan is (misschien al in 2018) om hiermee naar IJsland te varen. Deze 12 meter RIB heeft 3x 300 PK benzine motoren, een 1800 liter brandstoftank, een verbruik van 300 liter per uur en een topsnelheid van 100 km.
Heb je nog tips als monteur? Zorg voor goed onderhoud en voor schone brandstof. Door vervuilde brandstof ontstaan de meeste motorproblemen. Veel varen, vaak verversen is dus het advies! En nog iets: heb een goed – gebruiksklaar – anker aan boord, als back-up bij calamiteiten. Zo raak je niet snel aan lager wal.