Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. In juli 2017 was dat bij:

… Menko en Ineke Knape uit Rolde, box 204

Hoe lang zijn jullie ligplaatshouder in Ketelhaven?
Al sinds mei 1969 staat de familie Knape ingeschreven in de jachthaven, eerst was vader Knape ligplaatshouder en daarna heeft Menko de boot overgenomen en is de familie Ketelhaven trouw gebleven.

Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen?
De familie Knape vaart met een aluminium Koopmans met houten opbouw, een one off. Vader Knape heeft de boot in 1969 laten bouwen door Huisman/Damstra Beima. Dick Koopmans heeft de eerste twee jaren mee gezeild in de wedstrijden. Zo kon Knape sr. de fijne kneepjes leren van de ontwerper zelf. Hij verwachtte dat hij daarmee zijn beide zoons een plezier zou doen, want aluminium is natuurlijk sneller dan de stalen schepen die ze eerst hadden. Er werd bezuinigd op comfort en ruimte, want snelheid telde. In die jaren was er geen overtollig gewicht in de boot dus bijvoorbeeld geen tafel. Ook de buiskap en de reddingsboeien gingen plat bij wedstrijden. Moeder Knape kreeg voor haar comfort nog wel een toilet met een fonteintje, waardoor de opbouw vóór de doorgestoken mast langer doorliep. Dit is niet gebruikelijk bij de ontwerpen van Koopmans.
De windvaan die het schip heeft was voor Menko een must. Pa hield dit lang tegen, omdat er dan gaten in de romp geboord moesten worden, maar Menko heeft er veel plezier van en kan hier zijn ziel en zaligheid in kwijt; met alle windsnelheden heeft hij trucs om de windvaan goed zijn werk te laten doen en houdt hij zijn handen vrij om te navigeren en de zeilen te zetten.

Wat is de naam van het schip?

Menko lacht: wil je de korte of de lange versie? De naam Phaselus is het Latijnse woord voor ‘snijboon’ maar betekent ook `snel rank schip’. De langere versie gaat terug naar de oude Romeinen. Het verhaal gaat dat de Romeinse dichter Catullus liefdesverdriet had en toen van buxbomen hout een schip liet bouwen dat Phaselus werd gedoopt. In een gedicht schrijft hij o.a.
Deze beroemde “Phaselus” die gij hier ziet, vreemdeling, beweert te zijn geweest het snelste aller schepen. Geen ander schip heeft het ooit voorbij kunnen varen, hetzij met de riemen of met het zeil voort gedreven.
Bijgaand meer informatie hierover: Phaselus

Is dit jullie eerste schip?
Menko is opgegroeid met een juniorjol en een olympiajol. Maar als klein manneke kon hij deze laatste boot niet helemaal in bedwang houden. Daarom kwam er een flying junior, waarmee hij goed heeft leren zeilen op de Friese meren.

Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven?
Menko (72) was control & automation engineer en later projectmanager in de olie- en gasindustrie, o.a. bij de NAM. Tot 2 jaar terug heeft hij nog projecten geleid. Ineke (70) was in haar werkzame leven ontwikkelingspsycholoog bij Icare. Ze hebben 2 zoons en 4 kleinkinderen. In deze periode logeren zoon en kleinkinderen bij hen aan boord en de jongste van 4 mag slapen in de loodskooi, achter/boven één van de langs banken in de kajuit.

Wat was jullie zeilgebied het afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? Wat is de verste bestemming ooit geweest?
Menko en Ineke varen de laatste jaren vooral op het IJsselmeer en het Wad. Voorheen zeilden ze met hun beide kinderen en ook wel met opstappers naar Denemarken, Zweden, Noord-Duitsland en Polen. Nu ze wat ouder zijn verkiezen ze het zeilwater in de buurt.

Hebben jullie nog dromen voor de toekomst?
Nee hoor, er zijn geen bijzondere wensen voor de toekomst.

• Hebben jullie nog tips voor andere zeilers?
Ten zuiden van Enkhuizen ligt Broekerhaven en dat is een hele leuke verenigingshaven, die niet veel mensen kennen. Van daaruit kun je mooi fietsen (fietsen te leen) naar bijvoorbeeld Bovenkarspel. Verder is ‘bootjessloperij Het Harpje’ een aanrader; hier worden oude schepen gedemonteerd en gerecycled (85-90% !). Alle materialen die van de schepen afkomstig zijn worden gesorteerd en zijn te koop; dus mocht je nog een tweedehands scheepsonderdeel zoeken … En verder is een bezoek aan de mechanische overtoom (elektrische scheepslift) de moeite waard. (ter informatie: een overtoom is een installatie waarbij een schip over land van het ene in het andere water wordt getrokken, met het doel een peilverschil te overwinnen. De overtoom of ‘overhaal’ kan worden gezien als een voorloper van de schutsluis.)