Stichting Jachthaven Ketelmeer

“aan boord bij …” Gerco Nijland en Annemiek Frederiks, april 2018

Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. In april 2018 was dat bij:

  

   

 

…  Gerco Nijland en Annemiek Frederiks uit Zwolle, box 219 

 

 

 

  • Hoe lang zijn jullie ligplaatshouder in Ketelhaven?

Sinds oktober 1999.

  • Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen?

In december 2016 hebben Gerco en Annemiek een Spirit 41 gekocht. Na altijd ‘klassieke boten’ te hebben gezeild, was dit wel even een overgang. Maar ze hebben er geen spijt van. Het schip konden ze kopen van de eerste eigenaar, die het schip in 2001 zelf – degelijk – heeft afgebouwd. De Belgische scheepswerf Van Heygen heeft in totaal 28 exemplaren gebouwd van de Spirit 41 en 42,5, naar een ontwerp van Jac de Ridder (ook bekend van de Friendship en Winner). De Spirit is snel en stabiel en heeft gelukkig een redelijk klassiek interieur. Vooral als je korte vakanties hebt, is het fijn met een sneller schip iets verder van huis te kunnen.

  • Wat is de naam van het schip?

De naam is ‘Spirit of a Geisha’; een Geisha is uit het Japans een hoogopgeleide gezelschapsdame/vrouwelijke artiest die ingezet wordt voor vermaak en dat vonden ze wel van toepassing op hun schip. Heel veel weekenden in de zomer zijn Gerco en Annemiek dan ook aan boord te vinden.

  • Is dit jullie eerste schip?

Nee, zeker niet, water en schepen zijn hun beider passie. Als ze er zo bij nadenken: ook op het water hebben ze elkaar leren kennen bij een kano-vakantie. Omdat ze beiden gek zijn van houten klassieke schepen zijn ze begonnen met een 16 m² BM’er. Daarna kwam een kajuitzeilbootje van mahoniehout, in de lijn van een Trintella. Deze oude klassieker was ooit gebouwd door een postbode uit Sloten. Nadat dit scheepje helemaal was opgeknapt kochten ze hun vorige schip, de Stormmeeuw, een Breeon uit 1964. Hiermee hebben ze eerst een paar jaar gevaren en daarna een jaar op de kant helemaal opnieuw opgebouwd; nieuw teak-dek, gestraald en het complete interieur ingebouwd. Na 13 jaar besloten ze toch voor iets meer ruimte en comfort te gaan en kozen ze met een beetje pijn in het hart voor ‘plastic’.

 

 Stormmeeuw tijdens de 24-uurs race van de NVvK

 

 

 

 

  • Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven?

Gerco (nét 50 🙂 ) werkt als teamleider multidisciplinair team bij een poliklinisch revalidatiecentrum in Zwolle. Annemiek (bijna 50 😉 ) is accountmanager binnendienst bij een grote drukkerij in Hasselt.

  • Wat was jullie zeilgebied het afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? Wat is de verste bestemming ooit geweest.

In de zomer van 2017 zijn Gerco en Annemiek aan de noord-Franse kust, tot aan de Seinebaai geweest; Honfleur, Deauville. Meestal gaan ze zuidwaarts de zee op; zuid-/oost-Engeland of de Franse kust. Ze houden van de zon, leuke terrasjes en van lekker eten en de Oostzee heeft tot nu toe niet getrokken…

Vanaf eind mei gaan ze weer voor 3 maanden weg: de bedoeling is om via Zuid-Engeland en Bretagne naar het noorden van Spanje te zeilen. Maar niks staat vast en het weer en omstandigheden zullen bepalen waar de reis uiteindelijk uitkomt. Maar ze gaan lekker nieuwe gebieden ontdekken, hebben er nu al veel zin in!

  • Hebben jullie nog dromen voor de toekomst?

Graag zouden ze in de toekomst één keer in de 5/6 jaar 3 maand weg gaan. Nu is het alweer 10 jaar geleden, eigenlijk een te lange tijd. En wie weet in de toekomst toch eens naar de Oostzee, rondje Engeland, of naar de Middellandse Zee als er meer tijd is …? Dromen genoeg!

  • Hebben jullie nog tips voor andere zeilers?

Niet wachten tot je met pensioen gaat om dit soort lange reizen te maken. Misschien moeten we wel werken tot we 70 zijn en dan doe je dit niet meer. Nú doen en het op je werk bespreekbaar maken om er een tijdje tussenuit te gaan.

En verder raden ze nog een bijzonder leuk restaurant aan voor mensen die naar het zuiden varen: Brasserie Oosterstaketsel in Blankenberge. Daar zit je op de pier, met zicht op zee en binnenlopende schepen en (als je het goed doet) met de ondergaande zon!