Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. In mei 2017 was dat bij:

 

…  Henny en Johan Jonkman uit Nieuwleusen, box 205

  • Hoe lang zijn jullie ligplaatshouder in Ketelhaven?

Sinds november 1982 hadden ze al een ligplaats, maar verkochten onverwacht hun schip. In september 1983 kwamen ze in de haven met een nieuw schip.

  • Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen?

Henny en Johan varen sinds 2001 met een CB 370, in 1995 gebouwd door de Zweedse  werf CR Yachts. Toen ze het schip kochten lag het op de Bodensee, niet echt een plek voor zo’n zeiljacht … Maar destijds hadden Johan en Henny hun zinnen gezet op dit ontwerp nadat zij een advertentie in een Duits tijdschrift had gezien.  Het schip is met een vrachtwagen naar Nederland vervoerd. Het is uitgevoerd met allerlei fijne aanpassingen, bijna te veel om op te noemen. Zo is de grootschoot overloop uit de kuip gehaald en achterop gezet met een extra lange giek, zodat de hele kuip vrij is van obstakels. Het schip heeft een helmstok en dat bevalt erg goed. De normale diepgang van 1.75 m is aangepast naar 1.60 m vanwege een drempel bij de ingang van de haven in de Bodensee. De vleugelkiel is in een sleeptank gemodificeerd en daardoor is het schip heel goed in balans. En door een 38 PK Yanmar (i.p.v. normaal 27 PK) ook motorisch sterk. Henny moet er nog om lachen: toen ze gingen proefvaren was er op de Bodensee windkracht 0 en geen rimpeltje in het water, dus de motor hebben ze toen goed kunnen testen, haha!

De eigenaar van CR Yachts in Zweden was ooit bedrijfsleider bij Hallberg Rassy en dat kun je zien aan de degelijke bouw.

Kortom: Henny en Johan zijn superblij met dit comfortabele en stevige schip!

  • Wat is de naam van het schip?

De naam is ‘Elske’, in het Deens betekent het ‘beminnen/liefhebben’. Hun vorige schip was Deens en heette ook al zo, dus ze hebben de naam meegenomen.

  • Is dit jullie eerste schip?

Het eerste schip waarmee Henny en Johan voeren was een BM’er 12 m2, die ze in Wanneperveen hadden liggen. Daarna kwamen een Orion 20, een Friendship 22 en vervolgens een Victoire 822. Met deze laatste boot voeren ze al regelmatig naar Engeland. Hun één na laatste schip was een Omega 34, eveneens genaamd Elske en dit schip had veel weg van hun huidige boot. De Omega hebben ze destijds in Kopenhaven gekocht en van daaruit naar Nederland overgevaren.

  • Wat was jullie zeilgebied het afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? Wat is de verste bestemming ooit geweest.

IJsselmeer, Wad, Noordzeekust, Belgische kust. Ook zijn ze wel in Denemarken, de Engelse Oostkust en de Franse kust geweest. Door de relatief korte vakantietijd zijn de mogelijkheden ook wat beperkt. Johan heeft met de NVvK ook wel de Noordzee driehoek gevaren in de duo tocht als opstapper bij Ton Gilles met zijn Contessa 32, voorheen ligger in Ketelhaven.

  • Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven?

Johan (60) is financieel controller bij een groothandel in tapijt & vinyl en Henny (57) werkt op het bestuurssecretariaat bij Isala Klinieken in Zwolle.

  • Hebben jullie nog dromen voor de toekomst?

We zijn niet meer zo ‘doldriest’ als vroeger … dus ver weg met de boot is geen droom voor ons. We zijn tevreden mensen en zijn blij met alle tochten die we maken en kunnen aan boord heerlijk relaxen! Maar ook naast de boot vinden we het leuk onze blik te verruimen en maken we af en toe uitstapjes naar andere oorden met de auto of het vliegtuig.

  • Hebben jullie nog tips voor andere zeilers?

Johan laat een brandstofhevelaar zien, die hij heel handig vindt.

Waarschijnlijk kennen veel mensen deze wel, maar voor wie het niet kent

en onderweg brandstof van de jerrycan in de tank moet hevelen, is het een aanrader.

Ook bij harde wind zonder morsen. Kost weinig.

Henny vindt een middenkikker aan boord erg prettig voor het aanleggen in sluizen, etc.

En verder geven ze Edam als tip om te liggen. Hier lig je met je schip zó aan het IJsselmeer, alsof je voor anker ligt.