Stichting Jachthaven Ketelmeer

“aan boord bij …” februari 2013

aan boord bij …..” februari 2013

Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. Heeft u een bijzondere reden om aan deze rubriek mee te doen, laat het ons dan weten info@jachthavenketelmeer.nl. Wij komen met plezier een keer bij u aan boord.

 P1090092                  

 

 

  Gert Pot, box 918 

 

 

 

 

  • Hoe lang lig je al in Ketelhaven?

 Vanaf november 2006. 

  • Met welk type schip vaar je en zijn er bijzonderheden over te vertellen? 

Een 60 voet Colin Archer, eigen bouw. Gert Pot had zich al vroeg voorgenomen zelf een schip te gaan bouwen en wilde daarmee beginnen als hij 27 werd. Op de dag na zijn 27ste verjaardag stond hij bij de heer Tak, jachtbouwer en ontwerper uit Raamsdonkveer voor de deur, om te vragen een tekening te maken. Een ontwerp met aanvullingen van Gert, die graag een Colin Archer wilde met een “kop en kont” naar eigen inzicht. In 1986 was de tekening klaar en Gert is op de zolder van de zeeverkenners in Kampen, waar hij schipper was, begonnen met het maken van de spantentekening op ware grote. Daarna kon hij een grote loods van een goede kennis gebruiken. Hier werd begonnen met het buigen van de spanten die uit T-staal bestaan en het verder bouwen van het casco. 

Het schip is op de kop gebouwd, waardoor het aanmerkelijk gemakkelijker was. Samen met een vriend is hij vervolgens jarenlang 4 avonden in de week en op zaterdagmiddag bezig geweest met de bouw van het schip. In 1987 is de kielzool gelegd, in dit geval dus bovenop het schip. Deze kielzool is 2.5 cm dik. Alle plaatdiktes en maten zijn naar Lloyds maatstaven, dus super degelijk.  

Nog een leuk verhaal; toen het schip, op de kop, uit de loods moest worden gereden, bleek dat het schip te breed voor de deur was. In plaats van het schip aan te passen, wat natuurlijk geen optie was, is er een stuk uit de muur van de loods gehaald. 

Alles bovendeks is van RVS en verwerkt uit een oude aardappelmeeltank, die Gert op de kop heeft getikt bij een oud ijzerboer. De vloer in de cockpit is eveneens van RVS, gemaakt uit een ankerbak van de Endeavour, de bekende J-Racer uit de vorige eeuw, die door Huisman uit Vollenhoven prachtig is hersteld in oude glorie.  

In 1991 is het schip te water gelaten en naar de woonark van Gert in het Ganzendiep bij Kampen gesleept. Gert wilde een klassieke betimmering en heeft houtverwerkingsmachines in het schip gezet. Vervolgens heeft hij al het houtwerk van voor tot achter zelf aangebracht.

 De beide aluminium masten, eveneens van eigen makelij, zijn in januari 2000 als proef op het schip gezet om te checken of de verstaging op maat was. Pas in 2007 zijn de masten definitief op het schip gekomen. Onder iedere mast is naar een oud VOC-gebruik een munt geplaatst; onder de grote mast een gulden uit 1987 (kiellegging) en onder de bezaansmast een gulden uit 1957, het geboorte jaar van Gert. 

Het zeilplan is gemaakt door een tuiger van Royal Huisman. Naar het voorbeeld van de Flyer I, waarmee Conny van Rietschoten de Whitbread round the World-race won in 1982.    

Laat Gert Pot over zijn schip vertellen, er zijn zoveel leuke wetenswaardigheden te melden …….  en de middag is zo om! 

  • Wat is de naam van het schip en waarom heet het zo? 

Potvis        

Toen het schip op zijn kop lag leek het net een walvis. Als een vis in het water en Pot als achternaam was de naam Potvis zo verzonnen.  Op het naambordje zijn ook 3 c’s ingegraveerd, naar een Indonesisch gezegde waarbij de 3 c’s staan voor connectie-corruptie-charme. 

 

 

  • Is dit je eerste schip? 

Hiervoor had Gert een schakel, 16 kwadraat en een catamaran. 

  • Wie is de bemanning en wat doe je in het dagelijks leven? 

Gert heeft een rijwielhandel in Kampen. Regelmatig zijn z’n vriendin Ilse en haar zoontje Yaniek aan boord te vinden. En natuurlijk zijn trouwe viervoeter Juneau, die een vaste plek heeft bovenop de kajuit. 

  • Wat is het zeilgebied afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? 

Ketelmeer en IJsselmeer. 

  • Nog dromen voor de toekomst? 

Het schip heeft 9 slaapplaatsen en is gebouwd met als doel met passagiers te charteren in het buitenland, liefst in gebieden waar het lekker warm is. Dus dat is nog steeds Gert zijn droom voor de toekomst. 

  • Heb je nog tips voor andere zeilers? 

Wie ben ik om andere zeilers tips te geven. Een ieder moet gewoon zijn eigen koers varen. Zo heb ik het altijd gedaan; luister naar anderen maar zelf je conclusies trekken.  Veel vaarplezier voor 2013!