Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. In augustus 2016 was dat bij Klaas Parrel. Maar ook zijn vrouw Jos zeilt regelmatig mee.

P1050920

… Klaas en Jos Parrel, box 148

 

  • Hoe lang zijn jullie ligplaatshouder in Ketelhaven?

Sinds 1981.

  • Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen?

Al gauw blijkt dat we hier met een echte ‘freak’ te maken hebben, zoals hij zelf zegt. Klaas weet veel van alles wat maar drijft en een zeil heeft. Hij vaart zelf met een Trimaran, type Somersault 26, naar een ontwerp van Dick Newick. Dit is een befaamde Amerikaanse pionier op het gebied van multihulls. Hij was geïnspireerd door de Polynesiche kano en ontwierp 130 diverse catamarans/trimarans. Deze Somersault was één van zijn kleinste ontwerpen, met een gewicht van 1 ton en met 30 m² zeil. Bij vlak water kan hij de windsnelheid varen, tot ongeveer 18 knopen. Maar met golfslag gaat hij ‘hobbelen’. Om dat tegen te gaan ontwierp Klaas, met veel geduld en steeds kleine beetjes bijschaven, een horizontale vleugel die de golven afvlakt. Verder bedacht hij een kantelbaar zwaard, dat over de lengte een paar centimeter kan kantelen zodat het schip zeer hoog aan de wind kan varen. Het schip kan veel hebben en is zo stabiel dat een glas cola onder het zeilen rustig rechtop blijft staan.

K.Parrel

  • Wat is de naam van het schip?

Wawaru betekent in het papiamento (spreektaal op de Antilliaanse eilanden) ‘wervelwind’.

  • Is dit jullie eerste schip? naam van het schip?

De eerste zeilboot was een Vancouver, langkieler, waarmee hij in Nederland en o.a. naar Noorwegen voer, tussen 1979 en 1991. Maar tegelijkertijd zeilde hij in die tijd al regelmatig op een 33 ft grote Trimaran bij Curacao.

In 1989 heeft Klaas deze trimaran op de trailer vanuit Miami naar Curacao laten vervoeren. Hoewel hem op het hart werd gedrukt dat hij er beter niet mee op zout water kon varen, deed hij dat toch … ruim 15 jaar heeft de trimaran op de zeeën rond Curacao gezeild. Totdat er bijna de gaten in vielen. Klaas heeft hem toen weggegeven aan een jongen, die hem via briefjes op de boot liet weten het schip wel te willen hebben.  

Toen heeft hij een trimaran F27 gehad en daarna een Dragon Fly 920, de Makwaku.

Maar intussen kwam hij, samen met een goede vriend die ook een liefhebber van multihulls is en bedreven in het repareren van polyester, de oude Wawaru tegen op Curacao …… voor oud vuil lag hij in de mangroven. De vriend zag het wel zitten het gehavende schip weer zeilklaar te maken en via Bonaire is de Wawaru naar Nederland vervoerd. En 4 jaar geleden kon Klaas zijn ‘jeugdliefde’ weer terugkopen. Inmiddels niet meer wit, maar geel.

K.Parrel.3

  • Wat was jullie zeilgebied het afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? Wat is de verste bestemming ooit geweest.

Zeker wekelijks vaart Klaas op het Ketelmeer en tijdens vakanties zeilen ze samen op het IJsselmeer en naar het Wad. Het schip is ideaal om droog te vallen. Maar regelmatig doet Klaas ook mee aan wedstrijden: in de afgelopen zomer was het nog de bedoeling deel te nemen aan de Round the Island Race, een race rondom Wight. Een tocht van 55 mijl, waar hij tussen de 4,5 en 12 uur over deed in de afgelopen jaren. Zijn oudste kleinzoon van 22 zou dit jaar mee. Boten (ook de trimaran van zijn vriend) op de trailer naar Cherbourg, tickets geregeld. Maar helaas ging toen de race niet door wegens te harde wind. Ook deed hij meerdere keren aan de 24 uurs-race van de NVvK mee. En komend weekend zijn de jaarlijkse wedstrijden van de Catamaran en Trimaran Club Nederland in Lelystad, waarvoor hij het schip nu aan het klaarmaken is.

Bretagne, Stavanger, Lowestoft zijn de verste bestemmingen die bereikt zijn vanuit Nederland.

  • Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven?

Klaas (74), in zijn werkzame leven 32 jaar KLM-piloot geweest en zijn vrouw Jos (72) hebben 2 kinderen en 7 kleinkinderen. In de zomermaanden is Klaas veel in de haven te vinden en ’s winters bouwt hij zelf kleine zeilbootjes. Boten zijn duidelijk zijn passie.

  • Heb je nog dromen voor de toekomst?

Ach ja, deelnemen aan de St. Maarten Heineken regatta zou een droom kunnen zijn, maar je moet ook reëel blijven .. Nee hoor, dat mijn kinderen en kleinkinderen gezond blijven, dat is het belangrijkst.

  • Heb je nog tips voor andere zeilers?

Na even nadenken: als je met kinderen gaat zeilen, doe dat dan met kleine stukjes. En niet zoals ik vroeger, toen we in 2 dagen naar Stavanger moesten en ik al die tijd alleen maar de voeten van mijn zoon uit de hondekooi zag steken. Dat was pedagogisch niet zo slim, haha!