aan boord bij …..” mei 2013

Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. Heeft u een bijzondere reden om aan deze rubriek mee te doen, laat het ons dan weten info@jachthavenketelmeer.nl. Wij komen met plezier een keer bij u aan boord.

Deze maand een dubbelinterview met de heren Waterlander en Klaasing, die er regelmatig samen opuit gaan en ook ieder jaar meedoen met de ludieke zeilwedstrijd tijdens de Havendag.                    

Klaasing.Waterlander (1)

 

 Jan Waterlander, box 430 en

 Wil Klaasing, box 432

  • Hoe lang liggen jullie al in Ketelhaven? 

Jan: sinds maart 1970 is Jan ingeschreven bij de Stichting. Hij was één van de eerste ligplaatshouders.

Wil: sinds december 1989. 

  • Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen? 

Jan: vaart nu ongeveer 6 jaar met een Hurley 800 van 1991; er zijn geen bijzonderheden te melden.

Wil: heeft een Cutlass 27, een Engels schip van 1972. In tegenstelling tot Jan heeft Wil de boot van binnen totaal gerenoveerd en naar eigen smaak en gemak ingetimmerd. Ook van buiten is het schip helemaal gestript geweest, heeft o.a. nieuw beslag en een nieuwe motor. 

  • Wat is de naam van het schip en waarom heet het zo? 

Jan: het schip heet ‘Waternest’, een naam die zijn jongste zoon op z’n achtste heeft bedacht; een mooie combinatie van zijn achternaam en het onderkomen waarin Jan zich happy voelt.

Wil’s schip heet ‘Sylphide’. Bij aankoop had de Cutlass deze naam al en tot op heden is het zo gebleven. Wil heeft nog wel een idee voor een andere naam, maar het is er nooit van gekomen deze te gebruiken.

Sylphide betekent iets als windnymph en het is ook de naam van een klassiek muziekstuk. 

  • Is dit je eerste schip? 

Jan: is bijna gebóren op het water. Groeide op in Friesland en zeilde met zijn broer al in een oude punter van pa. De broers maakten ruzie over wie het zeil mocht bedienen, waarop Jan’s moeder van 3 oude meelzakken een fok in elkaar naaide en in de teer doopte, zodat ieder zijn eigen zeil had.

Jan’s eerste echte boot was een stalen schip van 7.75 m. naar een ontwerp van Dick Boon uit Sneek. De ontwerper van Friendship bouwde hierop een polyester dek. Met dit schip is Jan in Ketelhaven begonnen.

Daarna kwam een one-off ontwerp van Dick Koopmans; stalen romp en een houten bovenbouw, waarmee Jan regelmatig wedstrijden zeilde. Het schip heeft na wat omzwervingen nu Stavoren als ligplaats.

Hierna kocht Jan een Najad 330, waarvan hij 10 jaar heeft genoten. Dit schip heeft hij in Zweden laten bouwen en heeft hij, samen met zijn vrouw, vanuit Zweden naar Nederland gevaren. Na verkoop van de Najad heeft Jan één jaar geen schip gehad, maar toen begon het toch weer te kriebelen en kocht hij de Hurley.

Wil: heeft pas op latere leeftijd de lol van het zeilen ontdekt en heeft na een Laser en een Keltje 620 een Midget gekocht. Hiermee heeft hij in Niftrik a/d Maas gelegen. Daarna kwam een Marieholm IF, waarmee hij naar Ketelhaven kwam.

Bij toeval leerde Wil Jan kennen toen ze samen in Den Oever lagen, gelijk met de Abel Tasman, die net terug was uit Australië. Ze vervolgden hun reis richting het Wad en sinds die tijd maken ze regelmatig tochten met z’n tweeën.

De Cutlass lag te koop in Ketelhaven. Wil heeft het schip gekocht en eerst 1,5 jaar lang de boot naast het huis gehad, zodat hij het kon intimmeren en opknappen. 

  • Wie is de bemanning en wat doe je in het dagelijks leven? 

Jan (77) en Wil (72) bevaren over het algemeen het schip alleen. Beide vrouwen hebben in het verleden wel meegevaren, maar vinden het prima zo. Jan is de echte zeiler en Wil is de ‘prutser/doe-het-zelver’, zoals hij zelf zegt. De schepen zijn aan elkaar gewaagd, maar Jan is de betere zeiler en Wil zet dan ook soms stiekem de motor bij ..

Jan is in zijn werkzame leven eigenaar van een vetsmelterij in Kampen geweest. Na 10 jaar bij een baas te hebben gewerkt, is hij voor zichzelf begonnen. Na ruim 30 jaar heeft hij het bedrijf verkocht aan, jawel: deze oude werkgever. Jan is nog fit en geniet volop van zijn vrije tijd.

Wil heeft altijd in de ‘mobiele communicatie’ gewerkt bij KPN in Arnhem. Stond aan de wieg van het gesloten mobilofoonnetwerk en autotelefoons. 

  • Wat is het zeilgebied afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? 

Meestal varen ze op het IJsselmeer en naar de Wadden en ook komend jaar hebben ze geen bijzondere plannen. Als de weersomstandigheden een keer gunstig zijn en ze hebben wat langer de tijd, dan willen ze nog eens naar Nordeney varen. 

  • Nog dromen voor de toekomst? 

In koor: zo gezond mogelijk oud worden! Met positieve levensstijl doorgaan, zo lang het kan. 

  • Hebben jullie nog tips voor andere zeilers? 

Jan: raak op een boot nooit in paniek. En lachend: koop een maatbeker, zodat je geen gevaarlijke ‘overboord-acties’ hoeft te ondernemen.

Wil: a gentlemen never goes up wind!

En verder eensgezind: genieten, want op het water is het zo mooi!