Stichting Jachthaven Ketelmeer

“aan boord bij ….. ” november 2012

 aan boord bij …..” november 2012

Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. Heeft u een bijzondere reden om aan deze rubriek mee te doen, laat het ons dan weten info@jachthavenketelmeer.nl. Wij komen met plezier een keer bij u aan boord. 

 

 

 

  Frank en Claudia Reuber uit Solingen, Duitsland, box 120

 

 

 

  • Hoe lang liggen jullie al in Ketelhaven?

 Vanaf het seizoen 2008.

  •  Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen?

Een one-off, laten bouwen bij Van Workum, Arnhem, in 2003/2004. Alles aan dit schip is bijzonder, want het is naar eigen idee gebouwd; alles wat je op een schip nodig hebt in een zo klein mogelijke ruimte gepast. En een boot moet van hout zijn, anders heeft Frank liever geen boot.

  •  Wat is de naam van het schip en waarom heet het zo?

 “Freya”, een Noorse meisjesnaam. ‘Omdat een boot een vrouwennaam moet hebben en omdat het niet te ingewikkeld moet zijn voor de havenmeester, haha!’, aldus Frank. 

  • Is dit jullie eerste schip? 

Het eerste schip was een Waarschip 1010, waarmee ze in Kiel lagen en op de Oostzee voeren. Daarna kwam een FF 110, ontwerp van Jac de Ridder, maar daarna kwam de wens voor een eigen houten schip. 

  • Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven? 

Claudia (45) doet de administratie bij een installatiebureau en Frank (51) is ingenieur bij een bedrijf voor autotechniek, hebben 2 dochters: Judith Lea (12) en Isabel (15). 

  • Wat is het zeilgebied afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? 

We hebben niet veel gevaren het afgelopen jaar; wat tochten op het Ijsselmeer gemaakt. Komend jaar Pasen varen we de boot naar Flensburg en varen dan in de vakantie op de Oostzee. 

  • Nog dromen voor de toekomst? 

We willen heel graag nog naar de oostkust van Zweden en varen tot Stockholm. 

  • Hebben jullie nog tips voor andere zeilers? 

Niet hárd zeilen, maar mooi zeilen en Frank vindt dat er door zeilboten minder op de motor gevaren zou moeten worden.